דילוג לתוכן הראשי

רשומות

ללמד אמנות ובאמצעותה /מירב גורן

  חינוך לאמנות ובאמצעותה בימים אלו, מחיה את העולם הפנימי שלנו ומעוררת אותנו לחברתיות ולשיתופיות . את הדמיון והחלומות לא ניתן לקחת מאיש. לעורר את הדמיון עקרונות פעולה שעלינו לעורר בכל מפגש למידה הוראה בזום או בפעילות א-סנכרונית: 1. ליצור משמעות אישית ללמידה   ולצאת להכללות משותפות . מנרטיבהאישי לקולקטיבי 2. אימון יצירתי -  לעורר הנעה פנימית  לשם הבנת החומר הנלמד דרך בחירה, השוואה, דמיון, יצירה  3. למצוא את המקום הנכון לי, מציאת קבוצה מותאמת ללמידה ויצירה  התמודדות רציונלית עם החומר הנלמד 4. חקירה וגילוי ביחד או לבד אחרי הבנת החומר הנלמד  דוגמאות ותהליכי הוראה למידה אופרטיבים: 5. ליזום , להמציא לקשר לשתף : יצירת מאמץ מודע ושיטתי לעודד את התלמידים ליישם את מה שלמדו בתהליך בהקשרים שונים ומגוונים. לשתף ולקשר -ללמוד מהקבוצה שלי ומקבוצות אחרות. כלומר הבנה וחשיבה כםעולה חברתית (פרקינס) , הכללה קישור ומטה קוגנציה מתוך זיקה לאחרים. כך גם בתהליך היצירה האמןנאו קבוצת האמנים יוצרים תוך התכתבות עם המציאות. 7. התבוננות- רטרוספקטיבה . לצאת להכללות  סביבות למ...

יצירתיות , יצירה /מירב גורן

  יצירתיות היא המקום שמחברת בין תהליכים קוגנטיבים חברתיים ורגשים. החוויה בתהליך היצירה מכיל תחושה של זרימה שלא ניתן לכמת אותה. יצירתיות כשהיא במיטבה יוצרת אופק, נוטעת תחושה שמשהו חדש מבקש להיוולד: " איך שיר נולד כמו תינוק "כתב יונתן גפן.  לחיות חיים יצירתיים זה לחיות בתודעה משותפת. התהליך היצירתי מעורר בנו סקרנות ויותר מכל את חדוות הגילוי, זו שמגיעה מהתת מודע ומאפשרת לחשוב באופן מסתעף ורישתי. תחושה זו מעוררת את המדען החוקר או הלומד להמשיך , להתפתח ולהתמיד. כשהאדם יוצר דבר שהוא מהותי עבורו, הוא יוצר משמעות אישית עבור עצמו.   הקשר הסימביוטי העמוק  עם יצירהה צריך למות על מנת לאפשר ליצירה לחיות את חייה  כתבה רונה רענן שפריר באיש לומד לעוף ".

גיבוש ייחודיות בית ספרית בימי קורונה/מירב גורן . 30.8.20

לעורר את הסיפור שלי /מירב גורן..

ליצור משמעות אישית כנקודת מוצא ללמידה/מירב גורן 3.8.20 היכולת שלנו כמחנכים לרתום את הלומד לתהליך הלמידה תלוייה בקשר ישיר להזדמנות שניתן ללומד למצוא את המשמעות האישית שלו לנושא הנלמד או כל יסוד מארגן אחר.  אלברט קאמי הגדיר זאת ביכולת שלנו לעורר את המדוע ולמה. מקסין גרין קוראת לאנשים להביט דרך עינהם ביצירה אותו הוא פוגש... למה זה עשוי לענין אותי בכלל, ישאל הלומד הצעיר?  נקודת מוצא נרטיבית של הלומד עשוייה לעורר את המדוע ולמה, ומכאן ההנעה ללמידה עצומה. מהמורה נקודת מוצא זו דורשת שיחרור, מרחב וזמן טרם קפיצה להקניית הידע. 

ייחודיות ארגונית וצלילי המוסיקה בתחנת רכבת .../מירב גורן

מה הופך את היצירה הקלאסית המוכרת לכולנו  לייחודית ? כיצד נגדיר ייחודיות ? מה הופך יצירה בכל תחום ליצירה ייחודית ? נערוך הבחנה בין מוצר ייחודי למוצר סטנדרטי ... מפגש מבוא לגיבוש ייחודיות  ארגונית:  ארגון לומד, שיוצר ומתנסה בחוויה אלטרנטיבית, מפתח את תפיסתו החינוכית מתוך צרכים מהותיים הנובעים  מהשטח, מתנהג כ קבוצת אמנים  המבקשים  ליצור  את יצירתם  מתוך צורך פנימי עמוק.  בשפה הארגונית נגדיר תהליך זה  כשינוי מסדר שני ואף שלישי (שבירת פרדיגמה רווחת ביחס לארגון רגיל).  תהליכים ארגוניים ותהליכי יצירה של אמנים, שני אלו מייצגים אנינות ואסתטיקה ולשניהם יש קשר הדוק לשאיפה לטוב , ולרצון ליצור מציאות משופרת.  למידה משדה היצירה והאמנות, יכולה לתרום תרומה רבה להשבחתם של תהליכים חדשניים בארגונים בכלל ובתהליכי למידה בפרט. יתרה מזו , שילוב אמנים בארגונים עשויים לעורר חדשנות ארגונית ולפתח תפיסות  ייחודיות ובולטות ביחס לסביבה. לא בכדי חברות הייטק משלבות כיום אמנים בתהליכי סטארט אפ.   כפי שהאמן מתכתב עם סביבתו, כך גם  ארגון...

המדע החדש של הרשתות

המדע החדש של הרשתו קישורים – המדע החדש  של הרשתות \ אלברט- לסלו ברבאשי . הוצ' ידיעות אחרונות.עריכה מדעית: פרופ' שלמה הבלין .  2004 תקציר-  עריכת  עיקרי הרעיונות מהספר בהקשרנו : מירב גורן מטרתו של הספר (כך גם מטרת המפגש ) :  לגרום לכם לחשוב רשתות. איך נוצרות  רשתות? איך הן  מתפתחות? מהן החוקים הקובעים  את צורתן ואת המבנה שלהן ?  מהי חשיבותן בהקשרנו ? המדע החדש של רשתות מורכבות, מיושם כיום  בתחומים נרחבים ומגוונים כמו נוירולוגיה, אפידמיולוגיה, אינטרנט, מניעת טרור, כלכלה ועוד. תוצאות מחקרו רב השנים  של ברבאשי, מעלה שלא כל הרשתות  נוצרו שוות בחוזקן, וגם אלה שנראות לכאורה חזקות ועמידות-כמו רשת האינטרנט, ניתן לשתקן באמצעות פגיעה בכמה קשרים מרכזיים.  הוכחותיו  המתמטיקאיות של ברבשי בתחום זה, מסייעות למתכננים  ולמומחים לתכנן רשתות מותאמות טוב יותר לצורכיהם. ע"מ 15 "ראיתם  פעם ילד מפרק צעצוע אהוב? ראיתם איך הוא בוכה לאחר  שהבין שלא יוכל לחבר שוב  את כל החלקים ?  אספר ...

קורס: mewe- יצירה בפעולה - מתודלגיה ליישום חדשנות חינוכית בדרך של מחקר פעולה ותהליכי יצירה

קישור לתוכנית בגפן : יצירה בפעולה - חשיבה עיצובית לפני הכל  הכירו את האמנית -מורה   בעברה שעמלה וסרגה ... https://www.archdaily.com/297941/meet-the-artist-behind-those-amazing-hand-knitted-playgrounds שם ההשלמות: "  י צ י ר ה     בפעו ל ה "  בסטודיו לחדשנות רב תחומית     בלמידה היברידית מירב גורן      רציונל: הקורס יזמן הכרות והתנסות בתהליכי הוראה למידה רב מימדיים במתודולוגיה של  " י צ י ר ה בפעו ל ה "  :     " יצירה בפעולה" מתווה דרך: ללמוד, לחקור, ליצור, להמציא וליזום תוך כדי פעולה   Creative on action) ) ,במציאות חיים משתנה בעולם של אי וודאות . התהליך מזמן חוויה לימודית אחרת, תוך התבוננות בדרכי פעולה של אמנים, יוצרים, ממצאים ו"גיבורי תרבות". התמורה בתהליך מקנה ללומד אסטרטגיות הוראה לפיתוח תהליך למידה חדשני וזמיש ( (Agility מותאם ל אתגרי המחר תוך מתן פתרונות לחוויות חושיות במצבי "זומיזאציה אנושית" – כיצד ליצור חוויה חושית בלמידה מרחוק     הנושאים בקורס : ...