דילוג לתוכן הראשי

רשומות

מציג פוסטים מתאריך יולי 2, 2024

דיאלוגים יצירתיים כחוויה לימודית אנושית

  רציונל הקורס דיאלוג הוא מפגש שיח אמיתי והדדי בין בני אדם, שבו המשתתפים מנכיחים את עצמם ומתעניינים בזולת מתוך כבוד, אמון, פתיחות וקשב בינאישי (אלוני, 2009). מטרותיו של הדיאלוג להרחיב את הדעת, ליצור משמעויות חדשות לשיח, להעמיק את הקשרים הבינאישיים ולצמוח באופן אישי. הדיאלוג החינוכי מבטא יחסי כבוד ושוויון בערך האדם באשר הוא, ומאפשרים הנכחת האישיות , הגשמה עצמית, העצמת הפרט, מודעות אישית מחד, ומאידך הדדיות , התקרבות ,הכרות ,והבנת האחר. תוכנית ההכשרה מציעה חשיפה והתנסות מעשית במגוון דיאלוגים לקראת אימון אתי חברתי. התהליך יכשיר את המורים להנחות בקבוצות ו\ או ללמד בהוראה דיאלוגית. התוכנית משלבת ידע תיאורטי, חוויה אנושית , לימודית ופיתוח כישורי הנחייה במגוון מתודות של מעגלי שיח.  ההוראה הדיאלוגית  מאפשרת מרחב הבנייתי לפיתוח יכולות תוך אישיות ובינאישיות בו זמנית. התהליך ישביח את דפוסי התקשרות בין המשתתפים, ובו זמנית יצור התקרבות ,הכרות והבנה עם  הנושא הלימודי הנבחר. הדיאלוגים יעצימו מגוון  יכולות: הקשבה נוכחת, יכולת השעיית שיפוט וביקורת, שיחזור, התבוננות , רפלקציה ואף ...

האינטלגנציה המצליחה של סטרנברג - התאוריה התלת קשתית

האינטלגנציה המצליחה של סטרנברג -  קישור למאגר התוכניות בגפן יצירה בפעולה" הנה מתודולוגיה של מחקר- פעולה בשילוב עקרונות מתהליכי יצירה של אמנים, יוצרים , ממצאים ו"גיבורי- תרבות". התפיסה החינוכית העומדת בבסיס הרעיון רואה את דמות המורה כאדריכל, חוקר , יוזם , מפתח ומעצב תוכנית לימודים מותאמת לצורכי הלומד, תוך פעולה . תהליך ההוראה נתפס כתהליך יצירתי, והמורה כאמן. ההתמחות נועדה לפתח מומחיות מורים, וליצור קהילה חוקרת , לומדת היוצרת ידע בהקשר המקצועי בכיתה ובבית הספר. מעורבותו של המורה כמפתח, יוזמה חינוכית בדרך של מחקר פעולה , יתרמו תרומה מכרעת לכישוריו המקצועיים. מודל זה מאופיין ביכולתו לפתח לומד עצמאי, יצירתי מחד, ומפתח חשיבה ביקורתית ורפלקטיבית מאידך. השימוש במחקר פעולה מקנה למורה ידע אקדמי, תוך יישום ובחינה של תהליך שינוי בהקשר לימודי, חברתי או חינוכי. המטרה המרכזית של התוכנית ועיקריה:  קידום מקצועי של המורה בראיה רחבה של חוקר, יוזם ומנהיג המתנסה במחקר פעולה, חשיבה עיצובית, תהליכי יצירה והובלת שינוי בהתאם לצרכי תלמידיו במציאות משתנה.  

תכנון לימודים בין תחומי, רב תחומי ועל תחומי - מרחב יצירה משותף בסטודיו לחדשנות רב תחומית

  מרחב יצירה משותף בסטודיו לחדשנות רב תחומית (תכנון לימודים רב מימדי:על תחומי,בין תחומי,רב תחומי )  -קישור לתוכנית בגפן  תוכנית הכשרה לפיתוח ותכנון תוכניות לימוד רב מימדיות במגוון גישות לידע.  תוכנית ההכשרה מזמנת התנסות והכרות עם שתי מתודולוגיות מרכזיות:  - מתודולוגיה ליישום חדשנות בחינוך בדרך של מחקר פעולה -  "יצירה בפעולה" למידה רב ממדית במרחב משותף- מחקר פעולה בשילוב עקרונות מתהליכי יצירה נושאים מרכזים ומטרות כלליות : תכנון לימודים רב ממדי, ארגון אשכולות הלמידה במגוון גישות לידע - חינוך ליצירתיות דרך התבוננות בדרכי פעולה של אמנים ו"גיבורי תרבות " : מוסיקאים, יזמים ,סטנדאפיסטים ועוד.. - רכישת אסטרטגיות הוראה למידה, פיתוח כושר המצאה ,חשיבה יצירתית, ביקורתית ורפלקטיבית, דרך למידה מתהליכי יצירה של אמנים . - חשיפה והכרות עם דרכי למידה קונסטרוקטיביזם בקבוצות גדולות :דיאלוג יצירתי , מרחב פתוח , קפה עולמי , חקר מוקיר ועוד... - פיתוח תהליכי למידה בגישה לידע חוצה תחומי דעת - חשיפה והכרות עם מתודולוגיה של " יצירה בפעולה " ? מחקר פעולה משולב עקרונות מתהליכי יצירה ש...

בשביל היוצרים: תודה לך יהונתן גפן

מקום לכתיבה ויצירה,  דרך יצירותיו של יהונתן גפן    יצירותיו של יהונתן גפן ז"ל  אינן תלויות זמן, מקום וגיל . יצירותיו עוסקות בהיבטים רבים של החיים.  הוא מיטיב לעורר הזדהות דרך הרגשות, שבאים לידי ביטוי בשיריו. לא פעם יצירותיו  מביעות את  כאביו פחדיו וכמיותיו:" פחות אבל כואב"...  התהליך מתאים למגוון רחב של קהלים: גננות, כיתות יסוד , מורים לאמנות וספרות.  הקורס  מציעה למורה דרך אחרת ללמוד על יוצרים . התהליך מפתח  חשיבה עיצובית  , תוך התנסות במגוון רחב של טכניקות לעידוד כתיבה  יצירתית.   המשתלמים  יתנסו במתודלגיה של  יצירה בפעולה  - מחקר פעולה תוך שילוב עקרונות של אמנים, ממציאים וגיבורי תרבות. שלבי התהליך יזמנו : התחברות אישית רגשית להרגיש כנקודת מוצא ללמידה. אימון יצירתי ופיתוח הדמיון, יצירת קבוצות יצירתיות , חקירה ויצירה אמנותית קבוצתית כדרך להפצה ולמידה  שיתופית    נעים להכיר יהונתן גפן  יהונתן גפן נולד בנהלל בשנת 1947 למשפחה של חקלאים. אחרי שירותו הצבאי נסע ללמוד באנגליה. גפן הוא...

יוצרים מנהיגות שיתופית

 יוצרים מנהיגות שיתופית - התוכנית במערכת גפן שם הקורס:   מנהיגות שיתופית - פיתוח עבודת צוות כמובילי קהילות ידע               במתודולוגיה של יצירה בפעולה רציונל התהליך התוכנית המוצעת תכשיר את הצוות המוביל להוביל קהילות ידע   תוך דיאלוג יצירתי בפעולה. התהליך ייתן   מענה לצרכים, רצונות , סוגיות , בעיות   ושאיפות העולות מהשטח  (בגישה של Bottom up מלמטה למעלה ) . יתגבשו מספר קבוצות ענין   בעלי מכנה משותף   במטרה להשביח את עבודת הצוות בביה"ס. דרך העבודה   של מובילות הקהילה יתבצע   במתודולוגיה שלל יצירה בפעולה . התהליך יזמן הכרות והתנסות בתהליכי הוראה למידה רב מימדים במתודולוגיה של   " י צ י ר ה בפעו ל ה " . " יצירה בפעולה" מתווה דרך: ללמוד, לחקור, ליצור, להמציא וליזום תוך כדי פעולה   Creative on action) ) ,במציאות חיים משתנה בעולם של אי וודאות . התהליך מזמן חוויה לימודית אחרת, תוך התבוננות בדרכי פעולה של אמנים, יוצרים, ממצאים ו"גיבורי תרבות". התמורה בתהליך מק...