דילוג לתוכן הראשי

ייחודיות ארגונית וצלילי המוסיקה בתחנת רכבת .../מירב גורן


מה הופך את היצירה הקלאסית המוכרת לכולנו  לייחודית ?

כיצד נגדיר ייחודיות ?

מה הופך יצירה בכל תחום ליצירה ייחודית ?

נערוך הבחנה בין מוצר ייחודי למוצר סטנדרטי ...

מפגש מבוא לגיבוש ייחודיות  ארגונית: 

ארגון לומד, שיוצר ומתנסה בחוויה אלטרנטיבית, מפתח את תפיסתו החינוכית מתוך צרכים מהותיים הנובעים 
מהשטח, מתנהג כקבוצת אמנים  המבקשים  ליצור  את יצירתם  מתוך צורך פנימי עמוק.  בשפה הארגונית נגדיר תהליך זה  כשינוי מסדר שני ואף שלישי (שבירת פרדיגמה רווחת ביחס לארגון רגיל). 
תהליכים ארגוניים ותהליכי יצירה של אמנים, שני אלו מייצגים אנינות ואסתטיקה ולשניהם יש קשר הדוק לשאיפה לטוב , ולרצון ליצור מציאות משופרת. 
למידה משדה היצירה והאמנות, יכולה לתרום תרומה רבה להשבחתם של תהליכים חדשניים בארגונים בכלל ובתהליכי למידה בפרט. יתרה מזו , שילוב אמנים בארגונים עשויים לעורר חדשנות ארגונית ולפתח תפיסות  ייחודיות ובולטות ביחס לסביבה. לא בכדי חברות הייטק משלבות כיום אמנים בתהליכי סטארט אפ.  
כפי שהאמן מתכתב עם סביבתו, כך גם  ארגון לומד שחוקר את פעולותיו תוך כדי תנועה,  מתפתח משנה  יוצר. 
ייחודיות ארגונית, כמו יצירה טובה קוראת לאנשים להביט דרך עינהם , ולמצוא את קולם הייחודי בתוך העשייה הארגונית. היכולת להניע קבוצת אנשים לתוך רעיון תפיסתי בעל מכנה משותף לקבוצה הופכת את הארגון לדינמי , ומשמעותי עבור כל פרט. 

                                                              מירב גורן 


[i] וינשטיין ,שחף , גורן (2010) ייחודיות – מתודלגיה ליישום חדשנות בחינוך – בתוך בתי"ס ניסויים חלק ג' – בית יוצר לחדשנות בחינוך . בעריכת חן&ספורטה . אונ' ת"א









תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פיתוח חשיבה יצירתית בתהליכי הוראה למידה

חינוך ליצירתיות ובאמצעותה -

תעודה אחרת , תהליכי שינוי והערכה חלופית

תדריך למנהל לפיתוח תעודה אחרת,     כמנוף להטמעת תהליכי שינוי ופיתוח ייחודיות בית ספרית                                           מירב גורן    פברואר 2018 הקדמה הנחת היסוד המרכזית בבסיס    תדריך זה , באה לטעון כי, הערכה מהווה כמנוף לשיפור תהליכי למידה ,  שינוי והשבחה.    הלומד הוא הבסיס לעשייה החינוכית ולא הציון שלו. נקודת המוצא לתכנון תעודה אחרת – אלטרנטיבית, היא שכל לומד הוא עולם ומלואו, ועלינו ללמוד להעריך את התפתחות עולמו בתהליך הלמידה. כיצד הוא מתקדם, מתפתח וממצא את הפוטנציאל הגלום בתוכו בקונטקסט לימודי וחברתי. תהליך פיתוח הייחודיות הבית ספרית מהווה הזדמנות לשינוי תפיסת הערכה ולשינוי תעודת ההערכה.    גיליון הערכה צריך לשקף את רוח הארגון ותפיסתו החינוכית, תוך התייחסות לערכים המוצגים בחזון הבית ספרי.  למשל : ...

מושגי יסוד בתכנון לימודים

מושגי יסוד בתכנון לימודים     המושג: מערך שיעור: מתווה של יחידה לימודית, חברתית או ערכית, הכוללת מטרות תוצרי למידה, דרכי הוראה, בדיקה והערכה. תכנון היחידה מבוסס על שיקולי דעת פדגוגיים ודידקטיים וחשיבה רפלקטיבית. מורה המתכנן מערך שעור נדרש לחשיבה על הגמשה והתאמה לצרכים משתנים. המושג: סביבה לימודית עיצוב ושימוש במרחב הבית ספרי והחוץ בית ספרי למטרות למידה. האסטרטגיה לפיה מעצב או משתמש המורה בסביבה הלימודית, נגזרת מתפיסתו החינוכית ובהתאם למטרות, לתכנים ולדרכי ההוראה. מרכיבי הסביבה הלימודית הם: 1. ארגון המרחב הפיזי 2. אמצעי עזר וחומרי למידה 3. מבנה המשימה הלימודית וההנחיות יש להבחין בין סביבה לימודית פורמלית - שהמורה מתכנן ומעצב ,לבין סביבה לימודית בלתי פורמלית, סביבה קימת שהמורה מנצל לצורך למידה. הערה: יש הכוללים במושג "סביבה לימודית", גם את התכנים הלימודיים. המושג: תכנית לימודים, תכנית ליבה תוכנית לימודים: מכלול של מטרות, פעילויות תואמות, תהליכי הוראה ולמידה ותוצרים בבית הספר. תוכנית ליבה: רשימת מושגים, ערכים, מיומנויות ותכנים, המהווי...