דילוג לתוכן הראשי

רשומות

ערך האמנות בארגונים ותהליכי הוראה למידה

-                  מקסין גרין : "תרומה משמעותית לחינוך מעלות האמנויות בכך שהן מעוררות את בני האדם לבחינת מציאות חייהם ויוצרות אצלם אי שקט ואי נחת שמחייבים אותם ל"בדק בית " ובחינה עצמית ... האמיתות האנושיות שהקורא חווה במפגשו עם היצירה הספרותית מניעות אותו בסופו של דבר למפגש עם עצמו ועם עולמו. עצם התבוננותו במראות רוח האדם, המגולמות ביצירות הגות ואמנות, מביאה לכך שמשהו חבוי ועמום בתודעתו שלו מגיע לכדי התגלות והתבהרות. התנסויות אלה מפתחות באדם סוג מסוים של ידע רוחני: רגישות ומודעות רבה יותר למשמעות, איכות, שלמות, יחסי אנוש, תחושות פנימיות והכרעות ערכיות ... באמצעות תוכנות אקזיסטנציאליות שכאלה, יכולה ההתנסות באמנות (בכוחות עצמה או בתיווכם של מורים) להניע אנשים לחרוג אל מעבר למובן מאליו ולסתמי שבשגרת המציאות - מהמוניות הכרך, מהתעשייה והמסחר , מהאדישות לסבל ולעוול, מהפרות הקדושות ומהמיתוסים התרבותיים, משקרי החיים ומהונאות הפוליטיקאים, ומחדירת הטכנולוגיה והביורוקרטיה לכל רובדי החיים .  בתוך סיפרו של נ.אלונ...

הקניית משמעות - תרומתו של תהליך יצירה של אמן לפיתוח חשיבה יצירתית הקניית משמעות וחיבור בין העולם הפנימי למציאות

      הקניית משמעות - תרומתו של  תהליך יצירה של אמן לפיתוח חשיבה יצירתית הקניית משמעות וחיבור בין העולם הפנימי למציאות   ראשיתה של כל הקניית משמעות בתהליך היצירה היא בקישור נתוני החשיבה אלה לאלה . עם התפתחות החשיבה של הילד ויכולתו לקשר קטעי מידע זיכרונות , חוויות , ורגשות אלה לאלה , הולך ומתפלג עולם המשמעויות שלו בהדרגה לשני מעגלים עולם המשמעות החיצוני הכולל : חפצים מקומות , אנשים שהוא מכיר בהווה ומצפה לעתיד  עולם המשמעות הפנימי כולל: תחושות, רגשות, חוויות, , המידע והדימוי שיש לו מגופו ומעצמו, והדימוי כפי שבהוא משתקף בעיני הזולת והחברה בין שני עולמות אלו יש קשרים אין סופיים .  בתהליך  היצירה אלו מתערבבים  באלה , העולם  ההכרתי מתערבב עם העולם הרגשי. זהו תהליך עיבוד מידע  שהתהליך היצירתי מאפשר .  החשיבה היצירתית אם כן, מוזנת מתהליכים ראשוניים ומשניים. אחד המנעים העיקריים  ליצירתיות הוא הצורך לעיבוד העולם הפנימי (העצמי) והמאמץ לשלבו במציאות. 

חכמת המעשה והעצמי בתוך המעשה

מחקר פעולה זו חכמת המעשה. "יצירה בפעולה" במרחב שיתופי  הנה מתודה המזמנת  לכל פרט בקבוצה שיתופית  ליצור, ליזום ולחקור תוך כדי תנועה. התהליך היצירתי מאפשר את ההתקבעות  העצמית של האמת בתוך המעשה. קרא עוד.... https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1568117346702657&id=589708747876860  

"מרחב יצירה משותף" או אם תירצו "סלפי משותף"\ מירב גורן 4.5.16 כנס מכללות

"מרחב יצירה משותף"   או אם תירצו "סלפי משותף" "יצירה בפעולה" [i]    היא מתודת הוראה הנלמדת במכללה לחינוך לווינסקי, כחלק מתהליך הפיתוח המקצועי של מורים. המתודה מנסה להתחקות אחר דרכי פעולה של אמנים וקבוצות יצירתיות כמקור ללמידה משמעותית, כאשר    אסטרטגית ההוראה של המורה היא שפת "הרשתות החברתיות".    מירב גורן [ii]                    19.5.16         האמנם הביטוי "סלפי משותף" ( Me-We   ) הפך למתודה הוראתית במוסדות להכשרת מורים ? מדוע חשוב    למורה במציאות הווירטואלית בה אנו חיים, להתחקות אחר שפת הרשתות    החברתיות    ולחלץ מהן שיטות הוראה?    האם נקודת מוצא ללמידה "סלפית" (...ולא    האקדמיה    עדיין לא מצאה חלופה עברית למילה סלפי ), ורק אחרי כן ,    שיתוף בקבוצה היא מפתח לתהליך חינוכי איכותי ? נסו לרגע לדמיין מרחב לימודי, חברתי ,פתוח, בו נקודת המוצא ללמידה  ...

חינוך אישי כמקור הנעה לשינוי פדגוגי וארגוני בבתי הספר. מה זה בעצם (עצמי) ללמד דיפרנציאלי בעולם שיתופי במציאות משתנה ? / מירב גורן מאי 2019

💓 ללמד דיפרנציאלי בעולם שיתופי  - קישור לתוכניות בגפן חינוך אישי כמקור הנעה לשינוי פדגוגי וארגוני בבתי הספר. מה זה בעצם (עצמי) ללמד דיפרנציאלי בעולם שיתופי במציאות משתנה ? / מירב גורן מאי 2019 חוק ההכלה שבימים אלו פורסם במשרד החינוך ובעקבותיו, מתבקשים   מנהלי בתיה"ס   וצוותי המורים להיערך באופן אחר ללמידה על מנת להכיל   מגוון רב של טיפוסי לומדים וסגנונות למידה, מהווה הזדמנות לשינו מהותי בתפיסה הקונבנציונלית של המרחב הלימודי, מסגרות הלמידה ומסגרת הזמן בתהליכי הוראה למידה. להגדרה של ההוראה הדיפרנציאלית [1] - החינוך האישי (הפרסונאלי) ואו למידה מותאמת,   יש כיום אינטרפטציה   רב מימדית, המעידה על עצם חשיבותה בעת הנוכחית, עת המאופיינת במרחבים משותפים גלובליים   משופעי ידע חדש ונגישות לידע, עולם ווירטואלי של רשתות חברתיות המאופיין בטשטוש גבולות וערעור תחושת השייכות בין עמים וקהילות . דווקא בעולם כזה גדל הצורך בחידוד הייחודיות   של כל פרט מחד, ומאידך גדל הצורך בגיבוש תחושת שייכות לקבוצה על ידי עידוד   דיאלוג ואינטראקציות חב...

יצירה בפעולה - למידה רב מימדית \ המתודולוגיה לחוד העיפרון

לקבלת  פרטים על הקורס ראה בהמשך הדף יצירה בפעולה במרחב משותף הנה מתודולוגיה   להבניית ידע , בתהליך למידה רב מימדי המשלב עקרונות הוראה דיאלוגית , חשיבה יצירתית , מחקר פעולה , עקרונות תהליכי יצירה ומגוון מודלים בתהליכי חקר . המודל המוצע מתאים לתהליך למידה בכל תחומי הדעת. ( מצ"ב מחוון ברמת מורה) המודל משלב בתוכו מספר מתודולוגיות לעבודה בגישות לידע שונות . התהליך מזמן חוויה לימודית תוך התבוננות , יישום והתחקות אחרי דרכי פעולה של אמנים , יוצרים ממצאים וגיבורי תרבות . התמורה בתהליך מקנה למורה אסטרטגיות הוראה לפיתוח תהליך למידה משמעותי, לומד יצירתי ,חוקר ורפלקסיבי. מרחב לימודי זה מתחקה אחר תהליך היווצרותן של רשתות חברתיות , ותהליכי יצירה של קבוצות יצירתיות . הנחת יסוד בסיסית בתהליך זה באה לטעון כי תהליך ההוראה הינו תהליך יצירתי . יצירה \חקירה\ יוזמה משותפת לקבוצת לומדים בעלי מכנה משותף רעיוני \ערכי, עשוי לפתח תהליך רב עוצמה ,הזדמנות להשראה, חילופי רעיונות , סינרגיה רעיונית תוך יצירת תחושת זהות והשתייכות תפיסתית. "היצירות הדיאלוגיות" הטובות ביותר הן אלו המאפשר...