דילוג לתוכן הראשי

ערך האמנות בארגונים ותהליכי הוראה למידה


-          





      מקסין גרין : "תרומה משמעותית לחינוך מעלות האמנויות בכך שהן מעוררות את בני האדם לבחינת מציאות חייהם ויוצרות אצלם אי שקט ואי נחת שמחייבים אותם ל"בדק בית " ובחינה עצמית ... האמיתות האנושיות שהקורא חווה במפגשו עם היצירה הספרותית מניעות אותו בסופו של דבר למפגש עם עצמו ועם עולמו. עצם התבוננותו במראות רוח האדם, המגולמות ביצירות הגות ואמנות, מביאה לכך שמשהו חבוי ועמום בתודעתו שלו מגיע לכדי התגלות והתבהרות. התנסויות אלה מפתחות באדם סוג מסוים של ידע רוחני: רגישות ומודעות רבה יותר למשמעות, איכות, שלמות, יחסי אנוש, תחושות פנימיות והכרעות ערכיות ... באמצעות תוכנות אקזיסטנציאליות שכאלה, יכולה ההתנסות באמנות (בכוחות עצמה או בתיווכם של מורים) להניע אנשים לחרוג אל מעבר למובן מאליו ולסתמי שבשגרת המציאות - מהמוניות הכרך, מהתעשייה והמסחר , מהאדישות לסבל ולעוול, מהפרות הקדושות ומהמיתוסים התרבותיים, משקרי החיים ומהונאות הפוליטיקאים, ומחדירת הטכנולוגיה והביורוקרטיה לכל רובדי החיים . בתוך סיפרו של נ.אלוני: כל שצריך להיות אדם –מסע בפילוסופיה חינוכית  (2005 )

עוד על מקסין גרין במאמרו של נמרוד אלוני:
https://portal.macam.ac.il/article/%D7%9E%D7%A7%D7%A1%D7%99%D7%9F-%D7%92%D7%A8%D7%99%D7%9F/

להרחבה ולקריאה נוספת בספרה של מקסין גרין : לשחרר את הדמיון.


https://www.nytimes.com/2014/06/05/nyregion/maxine-greene-teacher-and-educational-theorist-dies-at-96.html?_r=1https://www.nytimes.com/2014/06/05/nyregion/maxine-greene-teacher-and-educational-theorist-dies-at-96.html?_r=1


https://youtu.be/R8hp8GD8-p4

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פיתוח חשיבה יצירתית בתהליכי הוראה למידה

חינוך ליצירתיות ובאמצעותה -

תעודה אחרת , תהליכי שינוי והערכה חלופית

תדריך למנהל לפיתוח תעודה אחרת,     כמנוף להטמעת תהליכי שינוי ופיתוח ייחודיות בית ספרית                                           מירב גורן    פברואר 2018 הקדמה הנחת היסוד המרכזית בבסיס    תדריך זה , באה לטעון כי, הערכה מהווה כמנוף לשיפור תהליכי למידה ,  שינוי והשבחה.    הלומד הוא הבסיס לעשייה החינוכית ולא הציון שלו. נקודת המוצא לתכנון תעודה אחרת – אלטרנטיבית, היא שכל לומד הוא עולם ומלואו, ועלינו ללמוד להעריך את התפתחות עולמו בתהליך הלמידה. כיצד הוא מתקדם, מתפתח וממצא את הפוטנציאל הגלום בתוכו בקונטקסט לימודי וחברתי. תהליך פיתוח הייחודיות הבית ספרית מהווה הזדמנות לשינוי תפיסת הערכה ולשינוי תעודת ההערכה.    גיליון הערכה צריך לשקף את רוח הארגון ותפיסתו החינוכית, תוך התייחסות לערכים המוצגים בחזון הבית ספרי.  למשל : ...

מושגי יסוד בתכנון לימודים

מושגי יסוד בתכנון לימודים     המושג: מערך שיעור: מתווה של יחידה לימודית, חברתית או ערכית, הכוללת מטרות תוצרי למידה, דרכי הוראה, בדיקה והערכה. תכנון היחידה מבוסס על שיקולי דעת פדגוגיים ודידקטיים וחשיבה רפלקטיבית. מורה המתכנן מערך שעור נדרש לחשיבה על הגמשה והתאמה לצרכים משתנים. המושג: סביבה לימודית עיצוב ושימוש במרחב הבית ספרי והחוץ בית ספרי למטרות למידה. האסטרטגיה לפיה מעצב או משתמש המורה בסביבה הלימודית, נגזרת מתפיסתו החינוכית ובהתאם למטרות, לתכנים ולדרכי ההוראה. מרכיבי הסביבה הלימודית הם: 1. ארגון המרחב הפיזי 2. אמצעי עזר וחומרי למידה 3. מבנה המשימה הלימודית וההנחיות יש להבחין בין סביבה לימודית פורמלית - שהמורה מתכנן ומעצב ,לבין סביבה לימודית בלתי פורמלית, סביבה קימת שהמורה מנצל לצורך למידה. הערה: יש הכוללים במושג "סביבה לימודית", גם את התכנים הלימודיים. המושג: תכנית לימודים, תכנית ליבה תוכנית לימודים: מכלול של מטרות, פעילויות תואמות, תהליכי הוראה ולמידה ותוצרים בבית הספר. תוכנית ליבה: רשימת מושגים, ערכים, מיומנויות ותכנים, המהווי...