דילוג לתוכן הראשי

הקניית משמעות - תרומתו של תהליך יצירה של אמן לפיתוח חשיבה יצירתית הקניית משמעות וחיבור בין העולם הפנימי למציאות




     הקניית משמעות - תרומתו של  תהליך יצירה של אמן לפיתוח חשיבה יצירתית הקניית משמעות וחיבור בין העולם הפנימי למציאות  


ראשיתה של כל הקניית משמעות בתהליך היצירה היא בקישור נתוני החשיבה אלה לאלה . עם התפתחות החשיבה של הילד ויכולתו לקשר קטעי מידע זיכרונות , חוויות , ורגשות אלה לאלה , הולך ומתפלג עולם המשמעויות שלו בהדרגה לשני מעגלים עולם המשמעות החיצוני הכולל: חפצים מקומות , אנשים שהוא מכיר בהווה ומצפה לעתיד 
עולם המשמעות הפנימי כולל: תחושות, רגשות, חוויות, , המידע והדימוי שיש לו מגופו ומעצמו, והדימוי כפי שבהוא משתקף בעיני הזולת והחברה
בין שני עולמות אלו יש קשרים אין סופיים . 
בתהליך  היצירה אלו מתערבבים  באלה , העולם  ההכרתי מתערבב עם העולם הרגשי. זהו תהליך עיבוד מידע  שהתהליך היצירתי מאפשר .  החשיבה היצירתית אם כן, מוזנת מתהליכים ראשוניים ומשניים. אחד המנעים העיקריים  ליצירתיות הוא הצורך לעיבוד העולם הפנימי (העצמי) והמאמץ לשלבו במציאות. 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פיתוח חשיבה יצירתית בתהליכי הוראה למידה

חינוך ליצירתיות ובאמצעותה -

תעודה אחרת , תהליכי שינוי והערכה חלופית

תדריך למנהל לפיתוח תעודה אחרת,     כמנוף להטמעת תהליכי שינוי ופיתוח ייחודיות בית ספרית                                           מירב גורן    פברואר 2018 הקדמה הנחת היסוד המרכזית בבסיס    תדריך זה , באה לטעון כי, הערכה מהווה כמנוף לשיפור תהליכי למידה ,  שינוי והשבחה.    הלומד הוא הבסיס לעשייה החינוכית ולא הציון שלו. נקודת המוצא לתכנון תעודה אחרת – אלטרנטיבית, היא שכל לומד הוא עולם ומלואו, ועלינו ללמוד להעריך את התפתחות עולמו בתהליך הלמידה. כיצד הוא מתקדם, מתפתח וממצא את הפוטנציאל הגלום בתוכו בקונטקסט לימודי וחברתי. תהליך פיתוח הייחודיות הבית ספרית מהווה הזדמנות לשינוי תפיסת הערכה ולשינוי תעודת ההערכה.    גיליון הערכה צריך לשקף את רוח הארגון ותפיסתו החינוכית, תוך התייחסות לערכים המוצגים בחזון הבית ספרי.  למשל : ...

מושגי יסוד בתכנון לימודים

מושגי יסוד בתכנון לימודים     המושג: מערך שיעור: מתווה של יחידה לימודית, חברתית או ערכית, הכוללת מטרות תוצרי למידה, דרכי הוראה, בדיקה והערכה. תכנון היחידה מבוסס על שיקולי דעת פדגוגיים ודידקטיים וחשיבה רפלקטיבית. מורה המתכנן מערך שעור נדרש לחשיבה על הגמשה והתאמה לצרכים משתנים. המושג: סביבה לימודית עיצוב ושימוש במרחב הבית ספרי והחוץ בית ספרי למטרות למידה. האסטרטגיה לפיה מעצב או משתמש המורה בסביבה הלימודית, נגזרת מתפיסתו החינוכית ובהתאם למטרות, לתכנים ולדרכי ההוראה. מרכיבי הסביבה הלימודית הם: 1. ארגון המרחב הפיזי 2. אמצעי עזר וחומרי למידה 3. מבנה המשימה הלימודית וההנחיות יש להבחין בין סביבה לימודית פורמלית - שהמורה מתכנן ומעצב ,לבין סביבה לימודית בלתי פורמלית, סביבה קימת שהמורה מנצל לצורך למידה. הערה: יש הכוללים במושג "סביבה לימודית", גם את התכנים הלימודיים. המושג: תכנית לימודים, תכנית ליבה תוכנית לימודים: מכלול של מטרות, פעילויות תואמות, תהליכי הוראה ולמידה ותוצרים בבית הספר. תוכנית ליבה: רשימת מושגים, ערכים, מיומנויות ותכנים, המהווי...