דילוג לתוכן הראשי

בשביל היוצרים: תודה לך יהונתן גפן

מקום לכתיבה ויצירה,  דרך יצירותיו של יהונתן גפן  

יצירותיו של יהונתן גפן ז"ל  אינן תלויות זמן, מקום וגיל . יצירותיו עוסקות בהיבטים רבים של החיים.  הוא מיטיב לעורר הזדהות דרך הרגשות, שבאים לידי ביטוי בשיריו. לא פעם יצירותיו  מביעות את  כאביו פחדיו וכמיותיו:" פחות אבל כואב"...  התהליך מתאים למגוון רחב של קהלים: גננות, כיתות יסוד , מורים לאמנות וספרות. 

הקורס  מציעה למורה דרך אחרת ללמוד על יוצרים . התהליך מפתח חשיבה עיצובית , תוך התנסות במגוון רחב של טכניקות לעידוד כתיבה  יצירתית.   המשתלמים  יתנסו במתודלגיה של יצירה בפעולה - מחקר פעולה תוך שילוב עקרונות של אמנים, ממציאים וגיבורי תרבות. שלבי התהליך יזמנו : התחברות אישית רגשית להרגיש כנקודת מוצא ללמידה. אימון יצירתי ופיתוח הדמיון, יצירת קבוצות יצירתיות , חקירה ויצירה אמנותית קבוצתית כדרך להפצה ולמידה  שיתופית   



נעים להכיר יהונתן גפן 

יהונתן גפן נולד בנהלל בשנת 1947 למשפחה של חקלאים. אחרי שירותו הצבאי נסע ללמוד באנגליה. גפן הוא יוצר מגוון מאוד ופונה בכתיבתו לילדים ולמבוגרים. הוא חיבר שירים ופזמונים, כתב טור סאטירי בעיתון, תרגם שירה, כתב ספרים, וכן כתב ותרגם מחזות. גפן מצטיין בכתיבתו הסאטירית וההומוריסטית. הטור הסאטירי שלו, "הצד הרביעי של המטבע", התפרסם בעיתון מעריב במשך תקופה ארוכה. כמו כן, במשך השנים העלה גפן מופעי בידור וסאטירה מוזיקליים והשתתף בהם לצד יוצרים אחרים. יהונתן גפן מעיד על עצמו שאין אצלו הבדל בין כתיבה לילדים ולמבוגרים. "אני לעולם לא כותב דווקא לילדים. לעולם אינני חושב: עכשיו אני הולך למצוא חן בעיני ילד". כשהיה בן 19 אִמו נפטרה. כדי להתקרב לעולמה של אחותו ענת (שהייתה בת 4 בלבד) ולהביע את אהבתו אליה, הוא החל לשלוח לה שירים כמכתבים בחרוזים. כך נולדו הספרים הידועים שכתב: "שירים שענת אוהבת במיוחד" ו"סיפורים שענת אוהבת במיוחד". ספרו "ילד הכרובית" זכה בשנת 1983 בפרס ברנשטיין. את המחזה המוזיקלי "הכבש השישה עשר" הוא כתב על פי ספר ילדים מצליח שפרסם בשנת 1978. עד כה פרסם יהונתן גפן למעלה מ-28 ספרים. (על פי: אופק בחינוך הלשוני – כנפיים)

כל זכויות יוצרים שמורות למחבר ולאקו"ם http://www.acum.org.il ותודה לך יהונתן גפן ז"ל 

רוצים לדעת למה יהונתן גפן אוהב – אהב לכתוב שירים ? https://www.youtube.com/watch?v=QUcRNBctKYI

לחץ על התמונה: קישור מהתמונה לבלוג שלי לסטודיו לחדשנות רב תחומית 

קישור עוד  רעיונות בדף :מקום לכתיבה יצירתית בסטודיו לחדשנות רב תחומית  

https://www.youtube.com/watch?v=vC1T5vkLs-k



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פיתוח חשיבה יצירתית בתהליכי הוראה למידה

חינוך ליצירתיות ובאמצעותה -

תעודה אחרת , תהליכי שינוי והערכה חלופית

תדריך למנהל לפיתוח תעודה אחרת,     כמנוף להטמעת תהליכי שינוי ופיתוח ייחודיות בית ספרית                                           מירב גורן    פברואר 2018 הקדמה הנחת היסוד המרכזית בבסיס    תדריך זה , באה לטעון כי, הערכה מהווה כמנוף לשיפור תהליכי למידה ,  שינוי והשבחה.    הלומד הוא הבסיס לעשייה החינוכית ולא הציון שלו. נקודת המוצא לתכנון תעודה אחרת – אלטרנטיבית, היא שכל לומד הוא עולם ומלואו, ועלינו ללמוד להעריך את התפתחות עולמו בתהליך הלמידה. כיצד הוא מתקדם, מתפתח וממצא את הפוטנציאל הגלום בתוכו בקונטקסט לימודי וחברתי. תהליך פיתוח הייחודיות הבית ספרית מהווה הזדמנות לשינוי תפיסת הערכה ולשינוי תעודת ההערכה.    גיליון הערכה צריך לשקף את רוח הארגון ותפיסתו החינוכית, תוך התייחסות לערכים המוצגים בחזון הבית ספרי.  למשל : ...

מושגי יסוד בתכנון לימודים

מושגי יסוד בתכנון לימודים     המושג: מערך שיעור: מתווה של יחידה לימודית, חברתית או ערכית, הכוללת מטרות תוצרי למידה, דרכי הוראה, בדיקה והערכה. תכנון היחידה מבוסס על שיקולי דעת פדגוגיים ודידקטיים וחשיבה רפלקטיבית. מורה המתכנן מערך שעור נדרש לחשיבה על הגמשה והתאמה לצרכים משתנים. המושג: סביבה לימודית עיצוב ושימוש במרחב הבית ספרי והחוץ בית ספרי למטרות למידה. האסטרטגיה לפיה מעצב או משתמש המורה בסביבה הלימודית, נגזרת מתפיסתו החינוכית ובהתאם למטרות, לתכנים ולדרכי ההוראה. מרכיבי הסביבה הלימודית הם: 1. ארגון המרחב הפיזי 2. אמצעי עזר וחומרי למידה 3. מבנה המשימה הלימודית וההנחיות יש להבחין בין סביבה לימודית פורמלית - שהמורה מתכנן ומעצב ,לבין סביבה לימודית בלתי פורמלית, סביבה קימת שהמורה מנצל לצורך למידה. הערה: יש הכוללים במושג "סביבה לימודית", גם את התכנים הלימודיים. המושג: תכנית לימודים, תכנית ליבה תוכנית לימודים: מכלול של מטרות, פעילויות תואמות, תהליכי הוראה ולמידה ותוצרים בבית הספר. תוכנית ליבה: רשימת מושגים, ערכים, מיומנויות ותכנים, המהווי...