למידה בימי קורונה- בשבח האיטיות והאיזונים, הצעות אופרטיביות למנהלים וצוותי החינוך לכיתות יסוד וחט"ב ./מירב גורן 14.3.20
מנהלים וצוותי חינוך שוקדים בימים אלה על מציאת פיתרונות ללמידה מרחוק ויצירת מסגרת אחרת למצב החדש שנוצר. המצב מורכב ומחייב חשיבה ערכית לאומית וגלובלית.
מי שלא התנסה בלמידה מרחוק לא מודע לגודל העבודה: זמן פיתוח, תיכנון והכנה. דיוק מקסימלי בהעברת הוראות, עומס עצום בבדיקת המשימות וכל אלה דורשים זמן רב שחשוב לכמת אותו.
אני מציעה מספר פיתרונות ביניים.
במקום לנסות להיצמד לתוכנית הלימודים הקונבנציונאלית באופן ווירטואלי אפשר לנצל את הזמן בהיבט החינוכי לימודי בשני כיווני פיתוח שלא ידרשו מהמחנך עבודה סיזיפית אבל יאפשרו לו להיות מנטור, מדריך ומחנך:
ראשית עידוד והנחיה ללמידה מזדמנת ממשית -חקר הטבע והאנושות.
הציר השני עידוד והנחיה למלאכות כפים ,חקלאות אורגנית ומגוון אמנויות
בשני צירי פיתוח אלו רצוי לעודד יומני מסע של הלומדים:
א. בהיבט הלימודי חינוכי יש כאן הזדמנות לצאת ללמידה מזדמנת עם הילדים מתוך המצב הקיים. לחקור את הטבע ותופעות אנושיות בסביבה הקרובה והרחוקה ,למידה ממשית ואותנטית מתוך ההתנסות ישירה של החוויות בעת הזו, ומתוכה לעודד אותם לשאול שאלות פוריות . ללמוד ולהבין מושגים חדשים.
לעודד אותם ללמוד באופן עצמאי.
התלמיד יבחר מה ברצונו לחקור, המורה יארגן את הילדים בקבוצות ענין ע"פ בחירה בקבוצות קטנות בווטסאפ על מנת שימשיכו באינטראקציות חברתיות ולימודיות באופן עצמאי, ובמקביל לקבוע מסגרת זמן שכל קבוצה שולחת את עבודתה המשותפת , בתנאי
שכל חבר בקבוצה לקח אחריות על חלק אחר שענין אותו בעבודה.
אני מקשרת אתכם , לצורך כך, למתודלגיה למידה רב מימדית. מתודלגיה של יצירה בפעולה:https://art4life2014.blogspot.com/2017/11/blog-post.html?m=1
התהליך המוצע מודולרי , מחנך ליצירתיות, הוראה דיאלוגית ומשלב למידה חקרנית במגוון מודלים* .
ב. הציר השני עידוד והנחיה למלאכות כפים ,חקלאות אורגנית ומגוון אמנויות
הרעיון: לעודד מלאכות שונות שפחות מוכרות ללומד הצעיר כמו תפירה, סריגה...
לעודד יצירתיות ואמנויות מכל סוג. לקשר את הילדים למגוון אתרים של עשה זאת בעצמך. לקבוע תאריך שילדים מעלים בקבוצת הווטסאפ את התוצרים שלהם. ליצור מאין מוזיאון -גלריית תוצרים ווירטואלית של הכיתה. תחומים אפשריים לבחירה
-נגינה
תיאטרון
-כתיבה יצירתית
-אמנות פלסטית
- תנועה
-מולטימדיה
-אמנות רב תחומית
-חקלאות אורגנית
במרפסת או בגינה של הבית
-לימודי תזונה עם ההורים
-פיתוח משחקים
ומעל לשני כיווני פיתוח אלו חשוב שהילדים
- ישלחו למורה ארגון סדר יום ביתי. תכנון שבועי שיכלול: גם פעילות גופנית, אפילו בתנאי בידוד.
בנוסף חשוב שהמורה יהיה בקשר עם קבוצת ההורים. לעודד את הורים לשבת עם הילדים למשחקי שולחן להיות נוכחים ומכילים.
לעודד את הורים לשבת עם הילדים ולקרוא לקרוא לקרוא ...
ובעיקר ללמוד להאט את הזמן. זמן התכנסות והתבוננות לכולנו.
השבמחקדרושים עובדים לעבודה קלה מהבית בקלדנות כתיבה, והזנת נתונים, לפניות שלחו לי הודעת וואצפ 054-5699972 יעל