דילוג לתוכן הראשי

"יצירה בפעולה" מתודה ליישום חינוך אישי, ויצירת קבוצות יצירתיות\ מירב גורן 25.8.2019




        
       למידה רב מימדית  בדרך של    "יצירה בפעולה" מתודה ליישום חינוך אישי ויצירת קבוצות יצירתיות

מירב גורן  25.8.2019

העידן בו אנו חיים מאתגר אנשי חינוך לפתח לומד  בעל תודעה יזמית. זהו עידן שבו האדם חייב לקחת אחריות להיות בעל מוטיבציה פנימית, לומד רפלקטיבי המודע לייחודיותו וחוזקותיו.
הנחת היסוד המרכזית בבסיס החינוך האישי מתבססת על העובדה שאם לא ניתן לאדם את התהליך האישי הוא לא יבוא. בחינוך אישי מתייחסים להכלה חברתית במונחים של שוויון הזדמנויות, צדק חברתי, צמצום פערים, הכלה רב-תרבותית ורגישות לבעלי צרכים מיוחדים.  מקורו של החינוך האישי הוא בחינוך ההומניסטי[1] המתייחס אל העצמתו של הלומד בשלושה מישורים בו  זמנית: מסוגלות אישית, הכלה חברתית  ותרבות איכותי. החינוך האישי מתייחס אל האדם כאל אדם אוטונומי, חופשי, כאישיות העומדת בפני עצמה אותנטית וייחודית. מטרתו המרכזית של החינוך האישי באה  לקדם כל  לומד ולחזק בקרבו את תחושת המסוגלות והערך העצמי, ביכולת התפקודית ובהשתתפות שוויונית במעגלי החברה.
הדרך ליישם את החינוך האישי לדעתי, עובר דרך היכולת המתודית שלנו כמורים, להתחקות  אחר תהליכי יצירה וחשיבה עיצובית ויזמית. היתה  זו מקסין גרין שטענה כי , "העיסוק  באמנות והתפיסה האמנותית בכלל מזכירים לנו שמחנך נעשה משמעותי יותר עבור תלמידיו, רק אם הוא פונה אל חירותם ומאתגר את חשיבתם ודמיונם, יתר על כן, המחנך נתפס כמשמעותי על ידי תלמידיו, רק אם הוא עצמו נוכח כאדם אכפתי ואוטונומי שעושה שימוש בחירותו כדי לעצב את דמותו ולמקם את עצמו בעולמו. מכאן  על פי תפיסתי , ערך האמנות בארגונים ובתהליכי למידה, דווקא כיום  הוא עצום, בין היתר בשל הצורך לבטא  ביטוי עצמי ("סלפי") מחד, ולהיות חלק  מקבוצת שייכות והתכתבות עם המציאות  מאידך. צרכים אלו מקבלים בולטות יתר בעידן התפוצצות המידע. היום יותר מתמיד קיים צורך מהותי לכל פרט לבדל את עצמו, לחדד את זהותו. דווקא בעידן הרשתות החברתיות, קיים צורך עצום בהבלטת הייחודיות. אל מול צורך זה מתקיים המתח בהיעדר תחושת שייכות  ממשית לקבוצה או לקהילה.
על מנת ליישם הלכה למעשה חינוך אישי במציאות זו, אני מציעה להתנסות במתודולוגיה רב מימדית בדרך של " יצירה בפעולה". "יצירה בפעולה"[i] היא מתודה ואורח חיים המשלבת: מתודלוגיה מחקרית מחקר פעולה ועקרונות מתהליכי יצירה של אמנים כמקור הנעה ללמידה.  המתודה מנסה להתחקות אחר דרכי פעולה של אמנים וקבוצות יצירתיות כמקור ללמידה משמעותית.
"קבוצה יצירתית" היא קבוצה  שמאפשרת לכל פרט להרגיש שהוא חלק מהיצירה, ובלעדיו היצירה לא יכולה להתקיים. קבוצה מעין זו, עשוייה לזמן  לקבוצת לומדים הזדמנות  ליצור, ליזום , לשנות ,להמציא  דבר מה משותף ומשמעותי. מתודה זו רלוונטית לדור ה- Z . דור המונע מלמטה. דור שמתגבש לקבוצות ענין במגוון תחומי החיים, ברשתות החברתיות . הקבוצות בדרך כלל מתגבשות מתוך צרכים אישים של כל פרט.  
"יצירה בפעולה" הנה גישה פלורליסטית שנותנת מקום רחב יותר "לקול האישי" בקונטקסט חברתי.  תפיסת הפרט בתהליך : מוביל שינוי מתוך מניע  מוטיבציוני. נקודת מוצא זו, היא קריטית לפיתוח לומד מעורב, יוזם היודע לקחת אחריות ומונע לתהליך למידה מתוך צורך פנימי עמוק. המתודה מיועד לקבוצת לומדים בכל קבוצת גיל. היא נכונה ליישום ברמת ארגון, מורה ותלמיד. "יצירה בפעולה " כמתודה ואורח חיים  מייצגת תפיסה פוסטמודרני שמאופיין בשינויים חיצוניים בלתי פוסקים ובמערכת ערכים לא יציבה. מצב זה, מגביר את הצורך בחיזוק תהליכים פנימיים של הפרט, לצד פיתוח פרקטי של שילוב טכניקות שונות מתהליך היצירה של האמן בתוך תהליכי הוראה,  ואיזון בין תהליכים הכרתיים -לוגיים לתהליכים אינטואיטיביים.
מתודולוגיה של "יצירה בפעולה" [2] מציעה חמישה שלבים ליישום:
-     נקודת מוצא  אישית רגשית : התחברות של הלומד לנושא הנלמד  מתוך צורך משמעותי  או נרטיבי אישי. נקודת מוצא זו היא קריטית בתכנון  התהליך
-     השלב  השני חשיבה המצאתית -יצירתית:  ערעור החשיבה הרציונלית סביב הנושא הלימודי
-   השלב השלישי התגבשות וההארה - למידה לוגית רציונלית. לאחר התגבשות אישית מבחינה רעיונית הפרט מתחבר לקבוצה יצירתית בעלת מכנה רחב ערכי או רעיוני קרוב לרעיון ואו לצורך שלו
-  בשלב זה הקבוצה מעבדת מידע משתפת בידע , מחברת מצרפים יוצרת הקשרים ומסיקה מסקנות . שלב זה, כולל גם הפצת הידע ויצירת הקשרים עם המציאות ואו קבוצות למידה או יצירה אחרות
-     השלב האחרון  יזמן תהליך של הערכת התוכן, התהליך והתוצר. הערכה מעצבת מתרחשת  לאורך כל תהליך הלמידה , אם כי בשלב זה הקבוצה תיצור ,תמציא  המצאה  או פטנט חדש  ולבסוף תעבור הקבוצה תהליך מטה קוגניטיבי.

היכולת לעורר סקרנות ללמידה בקרב הלומד במאה ה- 21  טמונה ביכולת שלנו כמחנכים לצאת מתוך הצורך המהותי של כל לומד. נקודת מוצא זו , עשויה לעלות את המוטיבציה של הלומד.  שיתוף פעולה יצירתי בין קבוצת לומדים בעלי מכנה משותף, עשויה לפתח תהליך רב עוצמה, בעל  השראה,  לעודד חילופי רעיונות , שיצרו לבסוף  גם  תחושת זהות והשתייכות תפיסתית. לקבוצה יצירתית יש כוח עצום יחדיו. יצירה משותפת מוכרת לנו מעולם הקולנוע והתיאטרון, זהו תהליך דיאלוגי שמזמין כל שותף בו להסיר את עטיפותיו ולהתגלות אל אחרים. הפרט מתגלה במיטבו כאשר הוא מוצא קבוצת אנשים שמתלהבים ושואפים  לפתח רעיון בעל מכנה משותף לצרכיו או רעיונותיו.
                                                                                                                             

                                                                              
מקורות

1.       כנס תל אביב-יפו לחינוך מתקדם וראש המכון לחינוך מתקדם במכללת סמינר הקיבוצים. 8 מחשבה רב-תחומית בחינוך ההומניסטי — כרך מס' 9. הוצ' סימנר הקיבוצים  אפריל 2013
2.       כל שצריך להיות אדם- מסע בפילוסופיה חינוכית  בעריכת נמרוד אלוני
3.       עבודת גמר יצירה בפעולה – תואר שני – הוראה  רב תחומית . מירב גורן 2009
4.       המקום הנכון – קן רובינסון
1.      
1.

[1] ראה בהרחבה נמרוד  אלוני בספרו : כל שצריך להיות אדם.
[2] יצירה בפעולה – מתודה ואורח חיים ארגוני  המשלבת בין מחקר פעולה ועקרונות מתהליכי יצירה של אמנים .  המתודלגיה פותחה ברמת ארגון , מורה ותלמיד



[i] יצירה בפעולה (2009) – הנה מתודולוגיה של מחקר פעולה המשלבת עקרונות מתוך תהליכי יצירה של אמנים.  את המתודולוגיה פיתחתי כמודל למידה הוראה לארגונים ולקבוצות לומדים, במסגרת עבודת הגמר בתואר שני,לאחר שנים של פעילות בשדה החינוכי כיועצת אקדמית במסגרת הובלת בתי"ס ניסויים- בגף ניסויים ויזמות במזכירות הפדגוגית בניהולה של גנית ווינשטין בין השנים  1999- 2013 



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

תעודה אחרת , תהליכי שינוי והערכה חלופית

תדריך למנהל לפיתוח תעודה אחרת,     כמנוף להטמעת תהליכי שינוי ופיתוח ייחודיות בית ספרית                                           מירב גורן    פברואר 2018 הקדמה הנחת היסוד המרכזית בבסיס    תדריך זה , באה לטעון כי, הערכה מהווה כמנוף לשיפור תהליכי למידה ,  שינוי והשבחה.    הלומד הוא הבסיס לעשייה החינוכית ולא הציון שלו. נקודת המוצא לתכנון תעודה אחרת – אלטרנטיבית, היא שכל לומד הוא עולם ומלואו, ועלינו ללמוד להעריך את התפתחות עולמו בתהליך הלמידה. כיצד הוא מתקדם, מתפתח וממצא את הפוטנציאל הגלום בתוכו בקונטקסט לימודי וחברתי. תהליך פיתוח הייחודיות הבית ספרית מהווה הזדמנות לשינוי תפיסת הערכה ולשינוי תעודת ההערכה.    גיליון הערכה צריך לשקף את רוח הארגון ותפיסתו החינוכית, תוך התייחסות לערכים המוצגים בחזון הבית ספרי.  למשל : ...

פיתוח חשיבה יצירתית בתהליכי הוראה למידה

חינוך ליצירתיות ובאמצעותה -