דילוג לתוכן הראשי

עבודה בקבוצות גדולות : קפה עולמי

"קפה עולמי"
קפה עולמי הוא אמצעי ליצירת רשת של שיחות ודיונים ככלי לדיאלוג קהילתי.  בבסיס השיטה עומדת גישת "תבונת הרבים"  המניחה כי, האנשים הינם בעלי התבונה, יצירתיות ויכולת להתמודד עם אתגרים קשים. השיטה מבוססת על תהליך טבעי, בו שיחות אותנטיות מאפשרות דיון וחשיבה בקבוצות, . בדרך זו, מתהוות תובנות חדשות ותוכניות פעולה.
מתי מתאים להשתמש בקפה עולמי?
קפה עולמי מתאים לכל קבוצה מ12 משתתפים עד מאות ויותר. שיטה זו עונה על מגוון רחב של צרכים )בארגונים, בכנסים, במפגשים קהילתיים וכדומה( ויעילה לעבודה עם קהלי יעד הטרוגניים בעלי עניין משותף. שיטת הקפה העולמי קלה לארגון ואינה כרוכה בעלויות גבוהות. משתמשים בקפה עולמי למטרות שונות:
§להפגיש קבוצות  גדולות ומגוונות לדיאלוג אותנטי.
§להעלות רעיונות,   לחלוק ידע ולעורר שיח וחשיבה יצירתית אודות סוגיות משמעותיות
§לחקור אפשרויות  פעולה ולגלות הזדמנויות אסטרטגיות.
§להעמיק יחסים בין המשתתפים, ולעורר אחריות ומחויבות משותפת לתוצאות.

תיאור:
*   קפה עולמי מתנהל באווירת בית הקפה המאפשרת שיחה פתוחה ונינוחה. המשתתפים מתכנסים באופן לא פורמלי סביב "שולחנות קפה" עגולים   4-8 (משתתפים בשולחן( ודנים בשאלות שהוכנו מראש הקשורות לסוגיות משמעותית לחייהם, עבודתם או קהילתם  )לרוב 12-44 דק' לסבב(.
*   בתום הזמן שהוקצה לסבב, המשתתפים עוברים לקבוצות חדשות, בהם יערכו דיונים חדשים על שאלה או נושא חדש, הנובע, ממשיך או מתחבר מהקודם. בדרך זו, המשתתפים נושאים עמם תובנות, רעיונות ומחשבות מקבוצה לקבוצה ומפרים את
           הדיונים בקבוצות ובכלל את התהליך. " "האבקה הדדית" זו, של מגוון נקודות המבט,   
           היא אחד מסימני ההיכר של קפה עולמי.
*   המארח,מתנדב שנמצא בכל שולחן, דואג לאווירה נעימה וידידותית, מקדם בברכה את הבאים לשולחן, מבטיח שכולם יוכלו להשתתף ושמחשבות ורעיונות יכתבו )בצורה מילולית ו/או גראפית(
*   על "מפות השולחן" )נייר המודבק על השולחן(. בזמן "ההתערבבות" בין השולחנות, נשאר לרוב אחד המשתתפים ליד השולחן והוא, כמארח, מקבל את המצטרפים לשולחן בסבב הבא, חולק עמם את הרעיונות שעלו בסבב הקודם ומזמינם לפתוח בדיון על הסוגיה החדשה.
*   בסופו של תהליך, לעיתים הרעיונות המרכזיים מוצגים במליאה ונדונים כיווני פעולה עתידיים.



ששת העקרונות של תכנון ויישום תהליך של קפה עולמי:
1. יצירת סביבה אווירה-  מזמינה ההנחה היא שכאשר אנשים מרגישים בנוח להיות הם עצמם, מתאפשרת חשיבה -יצירתית ביותר, דיבור פתוח והקשבה עמוקה. לכן, נחשוב כיצד ההזמנה ועיצוב המרחב הפיסי יתרמו ליצירת אוירה נינוחה, בטוחה ומזמינה לדיון פורה. סידור החדר משתנה ותלוי במידה רבה בקהל היעד, המשאבים והיצירתיות של הצוות המארגן. נהוג לסדר שולחנות עגולים )עם או בלי כסאות(, מכוסים במפה ועליהם מפיות נייר, דפי נייר או בריסטולים צבעוניים, בלוק נייר, עטים צבעוניים, אגרטל פרחים וכיבוד קל.  חשוב לזכור כי למפגש יש גם מטרה חברתית, ולכן עודדו את המשתתפים לשבת בשולחנות עם אנשים שאינם מכירים.
2. הגדרת שאלות משמעותיים עבור קהל היעד ננסה ליצור שאלות רלוונטיות לצרכים האמיתיים של הקבוצה ושיש לקבוצה עניין ולהט לדון בהן. שאלות עוצמתיות ייצרו אנרגיה קבוצתית, יאפשרו הפרייה, חילוץ ידע והנעה לפעולה.
3. השתתפות פעילה של כל אחד ואחד-  בכל אחד ואחד משמשתתפים טמון ידע, יכולת יצירתית וניסיון -שבכוחם לתרום לדיון. נכבד משתתפים שמעדיפים להקשיב בלבד. עם זאת, נעודד את כולם לקחת חלק פעיל בדיון ולתרום את נקודת מבטם, רעיונותיהם ומחשבותיהם.
4. חיבור בין נקודות מבט שונות-  אחד המאפיינים המרכזים של קפה עולמי היא האפשרות לנוע בין שולחנות, - לפגוש אנשים חדשים, לתרום דעות באופן אקטיבי ולחבר תגליות חדשות וישנות למעגלים מתהווים של רעיונות. בעוד משתתפים נושאים עמם רעיונות מפתח ותובנות לשולחנות חדשים, הם מחליפים נקודות מבט,
מעצימים אפשרויות ומעשירים תובנות מפתיעות.   .
5. הקשבה משותפת לדפוסים ותובנות נעודד אנשים להקשיב גם למה שלא נאמר, בין המילים. איכות -ההקשבה שלנו היא האלמנט החשוב ביותר בקביעת ההצלחה של קפה עולמי. דרך הקשבה משותפת ותשומת
לב לנושאים, דפוסים ותובנות, אנו מתחילים לחוש קשר לקבוצה בכללה.

6. שיתוף בתגליות משותפות השלב האחרון בקפה עולמי נקרא "הקציר" )האיסוף(, וכולל בתוכו שיתוף -בגילויים המשותפים )דפוסי חשיבה, תובנות, רעיונות( בפני כלל המשתתפים. נאפשר למשתתפים זמן להתבוננות עצמית על גילויים ושאלות מהדיונים בקבוצות הקטנות ונזמין אותם לשתף בקבוצה הגדולה

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פיתוח חשיבה יצירתית בתהליכי הוראה למידה

חינוך ליצירתיות ובאמצעותה -

"יצירה בפעולה" מתודה ליישום חינוך אישי, ויצירת קבוצות יצירתיות\ מירב גורן 25.8.2019

                למידה רב מימדית  בדרך של    "יצירה בפעולה" מתודה ליישום חינוך אישי ויצירת קבוצות יצירתיות מירב גורן  25.8.2019 העידן בו אנו חיים מאתגר אנשי חינוך לפתח לומד   בעל תודעה יזמית . זהו עידן שבו האדם חייב לקחת אחריות להיות בעל מוטיבציה פנימית, לומד רפלקטיבי המודע לייחודיותו וחוזקותיו. הנחת היסוד המרכזית בבסיס החינוך האישי מתבססת על העובדה שאם לא ניתן לאדם את התהליך האישי הוא לא יבוא. בחינוך אישי מתייחסים להכלה חברתית במונחים של שוויון הזדמנויות, צדק חברתי, צמצום פערים, הכלה רב-תרבותית ורגישות לבעלי צרכים מיוחדים.   מקורו של  החינוך האישי  הוא בחינוך ההומניסטי [1]  המתייחס אל העצמתו של הלומד בשלושה מישורים בו   זמנית:  מסוגלות אישית, הכלה חברתית  ותרבות איכותי. החינוך האישי מתייחס אל האדם כאל אדם אוטונומי, חופשי, כאישיות העומדת בפני עצמה אותנטית וייחודית. מטרתו המרכזית של החינוך האישי באה  לקדם כל  לומד ולחזק בקרבו את תחושת ...

תעודה אחרת , תהליכי שינוי והערכה חלופית

תדריך למנהל לפיתוח תעודה אחרת,     כמנוף להטמעת תהליכי שינוי ופיתוח ייחודיות בית ספרית                                           מירב גורן    פברואר 2018 הקדמה הנחת היסוד המרכזית בבסיס    תדריך זה , באה לטעון כי, הערכה מהווה כמנוף לשיפור תהליכי למידה ,  שינוי והשבחה.    הלומד הוא הבסיס לעשייה החינוכית ולא הציון שלו. נקודת המוצא לתכנון תעודה אחרת – אלטרנטיבית, היא שכל לומד הוא עולם ומלואו, ועלינו ללמוד להעריך את התפתחות עולמו בתהליך הלמידה. כיצד הוא מתקדם, מתפתח וממצא את הפוטנציאל הגלום בתוכו בקונטקסט לימודי וחברתי. תהליך פיתוח הייחודיות הבית ספרית מהווה הזדמנות לשינוי תפיסת הערכה ולשינוי תעודת ההערכה.    גיליון הערכה צריך לשקף את רוח הארגון ותפיסתו החינוכית, תוך התייחסות לערכים המוצגים בחזון הבית ספרי.  למשל : ...