מתי מתאים להשתמש בקפה עולמי?
קפה עולמי מתאים לכל קבוצה מ12 משתתפים עד מאות ויותר. שיטה זו עונה על מגוון רחב של צרכים –)בארגונים, בכנסים, במפגשים קהילתיים וכדומה( ויעילה לעבודה עם קהלי יעד הטרוגניים בעלי עניין משותף. שיטת הקפה העולמי קלה לארגון ואינה כרוכה בעלויות גבוהות. משתמשים בקפה עולמי למטרות שונות:
§להפגיש קבוצות גדולות ומגוונות לדיאלוג אותנטי.
§להעלות רעיונות, לחלוק ידע ולעורר שיח וחשיבה יצירתית אודות סוגיות משמעותיות
§לחקור אפשרויות פעולה ולגלות הזדמנויות אסטרטגיות.
§להעמיק יחסים בין המשתתפים, ולעורר אחריות ומחויבות משותפת לתוצאות.
תיאור:


הדיונים בקבוצות ובכלל את התהליך. " "האבקה הדדית" זו, של מגוון נקודות המבט,
היא אחד מסימני ההיכר
של קפה עולמי.



ששת העקרונות של תכנון ויישום תהליך של קפה עולמי:
1. יצירת סביבה אווירה- מזמינה ההנחה היא שכאשר אנשים מרגישים בנוח להיות הם עצמם, מתאפשרת חשיבה -יצירתית ביותר, דיבור פתוח והקשבה עמוקה. לכן, נחשוב כיצד ההזמנה ועיצוב המרחב הפיסי יתרמו ליצירת
אוירה נינוחה, בטוחה ומזמינה לדיון פורה. סידור החדר משתנה ותלוי במידה רבה בקהל היעד, המשאבים
והיצירתיות של הצוות המארגן. נהוג לסדר שולחנות עגולים )עם או בלי כסאות(, מכוסים במפה ועליהם מפיות
נייר, דפי נייר או בריסטולים צבעוניים, בלוק נייר, עטים צבעוניים, אגרטל פרחים וכיבוד קל.
חשוב לזכור כי
למפגש יש גם מטרה חברתית, ולכן עודדו את המשתתפים לשבת בשולחנות עם אנשים שאינם מכירים.
2. הגדרת שאלות משמעותיים עבור קהל היעד ננסה ליצור שאלות רלוונטיות לצרכים האמיתיים של הקבוצה –ושיש לקבוצה עניין ולהט לדון בהן. שאלות עוצמתיות ייצרו אנרגיה קבוצתית, יאפשרו הפרייה, חילוץ ידע
והנעה לפעולה.
3. השתתפות פעילה של כל אחד ואחד- בכל אחד ואחד משמשתתפים טמון ידע, יכולת יצירתית וניסיון -שבכוחם לתרום לדיון. נכבד משתתפים שמעדיפים להקשיב בלבד. עם זאת, נעודד את כולם לקחת חלק פעיל
בדיון ולתרום את נקודת מבטם, רעיונותיהם ומחשבותיהם.
4. חיבור בין נקודות מבט שונות- אחד המאפיינים המרכזים של קפה עולמי היא האפשרות לנוע בין שולחנות, - לפגוש אנשים חדשים, לתרום דעות באופן אקטיבי ולחבר תגליות חדשות וישנות למעגלים מתהווים של
רעיונות. בעוד משתתפים נושאים עמם רעיונות מפתח ותובנות לשולחנות חדשים, הם מחליפים נקודות מבט,
מעצימים אפשרויות ומעשירים תובנות מפתיעות. .
5.
הקשבה משותפת לדפוסים ותובנות נעודד אנשים להקשיב גם למה שלא נאמר, בין המילים. איכות -ההקשבה שלנו היא האלמנט החשוב ביותר בקביעת ההצלחה של קפה עולמי. דרך הקשבה משותפת ותשומת
לב לנושאים, דפוסים ותובנות, אנו מתחילים לחוש קשר לקבוצה בכללה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה