"מרחב יצירה משותף" – קבוצות יצירתיות
מירב גורן 2016
מרחב יצירה משותף - הינו מרחב לימודי
חברתי, המזמן לקבוצת לומדים ליזום, לחדש וליצור תוך פעולה.
(הפעילות מתאימה לסביבות למידה חדשניות כולל מרחבי "גוגייה").
תחום ההשתלמות :
סביבות למידה חדשניות ותפקודי לומד
מותאמים למאה ה-21
מטרה מרכזית : למידה
רב מימדית "במרחב יצירה משותף"
לקבוצת לומדים
קהל יעד : התהליך המוצע מתאים לעבודה בארגונים , בקבוצות
גדולות , לפיתוח מקצועי בחדר מורים בליווי
יעוץ פדגוגי ופיתוח צוותי מו"פ .
רציונל :
התהליך מזמן חוויה לימודית תוך
התבוננות , יישום והתחקות אחר דרכי פעולה של אמנים , יוצרים ממצאים וגיבורי תרבות. התמורה בתהליך מקנה למורה
אסטרטגיות הוראה לפיתוח תהליך למידה משמעותי , לומד
יצירתיות, חושב ורפלקטיבי .
מרחב לימודי זה מתחקה
אחר תהליך היווצרותן של רשתות
חברתיות , ותהליכי יצירה בקרב קבוצות יצירתיות , ואמנים היוצרים בקבוצה.
הנחת מרכזית בבסיס תפיסה
זו מאמינה כי, תהליך ההוראה הינו תהליך יצירתי .
יצירה משותפת לקבוצת לומדים בעלי מכנה משותף , עשויי לפתח תהליך רב
עוצמה, הזדמנות להשראה , חילופי רעיונות , סינרגיה רעיונית תוך יצירת תחושת זהות והשתייכות תפיסתית.
"היצירות
הדיאלוגיות " הטובות ביותר הן אלו המאפשרות לכל המשתתפים להרגיש חלק מהיצירה .
התהליך בקורס יזמן
הכרות עם שתי מתודולוגיות מרכזיות:
א.
ייחודיות
- מתודולוגיה ליישום חדשנות בחינוך
(ווינשטיין&גל &גורן 2010).
ב.
"יצירה
בפעולה" הנה
מתודולוגיה הבאה לעודד אנשי חינוך לפתח תהליך למידה משמעותי בסביבה לימודית רב מימדית (לוין, 2000)
המהלך המתודי יאפשר התנסות הלכה למעשה
בהוראה מחוץ לקופסא (הוראה אחרת). הקבוצה תגדיר משימה משותפת "במרחב הפתוח
" ומשם תפעל .
מטרות אופרטיביות :
-
התחקות
אחר שפת הרשתות החברתיות כמתודה הוראתית
-
חינוך ליצירתיות דרך התבוננות בדרכי פעולה של אמנים
ו"גיבורי תרבות " : מוסיקאים, יזמים ,סטנדאפיסטים ועוד..
-
רכישת אסטרטגיות הוראה למידה, פיתוח כושר המצאה ,חשיבה יצירתית, ביקורתית ורפלקטיבית, דרך למידה
מתהליכי יצירה של אמנים .
-
להיחשף
לדרכי למידה קונסטרוקטיביזם בקבוצות
גדולות : מרחב פתוח , קפה עולמי , חקר מוקיר ועוד..
-

לפתח
תהליכי למידה בגישות לידע שונות : רב-תחומיים,
בין תחומיים ועל תחומיים
-
חשיפה
והכרות עם מתודולוגיה של " יצירה בפעולה " – מחקר פעולה משולב עקרונות
מתהליכי יצירה של אמנים
-
ללמוד
לפתח קבוצות וצוותים יצירתיים - הכרות עם טכניקות של עבודה קבוצתית יצירתית
מקורות :
-
איש לומד
לעוף – על האפשרות לחיים יצירתיים \ רונה רענן שפריר
-
המקום
הנכון\ קן רובינסון
-
חווית
הזרימה – ע"פ
צ'יקסנטמיהאי- Flow :The psychology optimal
experience
-
סטיב
ג'ובס – דניאל סמית
-
אבירם, ר' (2004 ). בית-הספר העתידני: מסע מחקר לעתיד החינוך. תל-אביב:
מסדה.
-
א.דה-בונו (1993). למד את ילדך לחשוב. ירושלים: ברנקו וויס. ע"מ
187-261
-
גורדון, ד' (2003). מלכודת מחשבתית – בין מצויינות לשוויון. בתוך: משרד
החינוך, הגף לניסויים ויזמות (עורכים), תפוז סגול, (26 29), ירושלים: משרד החינוך.
-
גורן,' (2008). עבודת גמר תואר II– פיתוח מודל של מחקר פעולה
משלב יסודות מתהליך יצירה
-
הכהן ,ר' , זימרן, א'
(1999): מחקר פעולה –מורים חוקרים את עבודתם. מופ"ת.
-
ג, ווינשטיין, ג, שחף , מ,גורן : ד. חן ,א. ספורטה (עורכים ) 2010: מתודולוגיה
ליישום חדשנות חינוכית : בתוך : בתי"ס ניסויים- בית יוצר לחדשנות בחינוך-חלק ג' . אונ' ת"א
-
דלית לוי (עורכת): מחקר פעולה :הלכה למעשה –זיקות פילוסופיות בין מחקר
פעולה לבין פרדיגמת המחקר האיכותני. מופ"ת
. ע"מ 23-33 . ע"מ 83-105 . ע"מ 105 -118
-
ת, לוין (1998) : ביה"ס החדשני-ארגון והוראה . פרק 7 ע"מ
149-176 הוצ' אונ' ת"א
-
ס. גרוסמן, ב.רוג'רס, וב.מור (1995 ): חדשנות בפעולה, שחררו היצירתיות
מכבליה, הוצ' ברנקו וייס
-
נוי , פ' (2005) : הפסיכואנליזה של האמנות והיצירתיות . פרק 26. בתוך: פסיכואנליזה הלכה למעשה. עריכה : יוסי הטב . הוצ' דיונון . ע"מ 427-439 .
-
עלי מוהר(2006) זאת אותה האהבה
– אריק אינשטיין .. הוצ' דניאלה –די נור .
-
ר. רענו שפריר . (2010) איש לומד
לעוף – האפשרות לחחים יצירתיים . .הוצ' מטר
-
צור& גדרון& אייזנברג
& גוטויזר (2005) : הזמנה למחול מטפורי-שילוב שפת הדמיון והמטפורה בהכשרת מורים.
הוצ' תמה
שם
קורס: לצאת מהקווים למרחב יצירה משותף
מירב גורן- 2015
רציונל
"מרחב יצירה משותף" מאפשר לקבוצת אנשים לפתח יחד רעיון
וליישומו הלכה למעשה. המהלך יאפשר
התנסות הלכה למעשה בהוראה מחוץ לקופסא (הוראה אחרת). הקבוצה
בקורס תגדיר משימה משותפת "במרחב הפתוח " ומשם תפעל .
הנחת היסוד בבסיס תפיסה זו מאמינה כי,
שילוב יסודות מתהליכי יצירה של אמנים ,
עשוייה לסייע בגיוסם של הכוחות הפוריים ביותר של הפרט לתהליך למידה משמעותי.
הנחת יסוד נוספת באה לטעון כי, שיתוף
פעולה יצירתי בין קב' אנשים בעלי מכנה משותף , עשוי לפתח תהליך רב עוצמה , השראה
וחילופי רעיונות , סינרגיה בין רעיונות וחיזוק תחושת השייכות, אמון ופתיחות .
התהליך
בקורס יזמן הכרות עם מתודולוגיה
ליישום חדשנות בחינוך (ווינשטיין&גל &גורן 2010) בשילוב "יצירה
בפעולה" . "יצירה בפעולה" הנה מתודולוגיה הבאה לעודד אנשי חינוך לפתח תהליך למידה משמעותי בסביבה לימודית רב מימדית. התהליך מזמן חוויה לימודית תוך
התבוננות בדרכי פעולה של אמנים , יוצרים ממצאים וגיבורי תרבות. התמורה בתהליך מקנה למורה
אסטרטגיות הוראה לפיתוח תהליך למידה משמעותי , לומד
יצירתיות, חושב ורפלקטיבי .
מטרה מרכזית : למידה רב מימדית "במרחב
יצירה משותף" לקבוצת לומדים
מקום ההשתלמות: המרחב הפתוח
ב"שלוחה" ומרחבי למידה אחרים
מטרות אופרטיביות
:
-
לחנך ליצירתיות דרך התבוננות בדרכי פעולה של אמנים
ו"גיבורי תרבות " : מוסיקאים, יזמים ,סטנדאפיסטים ועוד..
-
רכישת
אסטרטגיות הוראה למידה, פיתוח כושר
המצאה ,חשיבה יצירתית, ביקורתית
ורפלקטיבית, דרך למידה מתהליכי יצירה של אמנים .
-
להיחשף לדרכי למידה קונסטרוקטיביזם בקבוצות גדולות : מרחב פתוח , קפה עולמי , חקר
מוקיר ועוד..
-
לפתח תהליכי למידה בגישות לידע שונות : רב-תחומיים, בין תחומיים
ועל תחומיים
-
חשיפה והכרות עם מתודולוגיה של "
יצירה בפעולה " – מחקר פעולה משולב עקרונות מתהליכי יצירה של אמנים
-
ללמוד לפתח קבוצות וצוותים יצירתיים - הכרות
עם טכניקות של עבודה קבוצתית יצירתית
תחום ההשתלמות –מוכר לאופק החדש
\ עוז לתמורה : בקטגוריות למידה משמעותית ואו טיפוח לומד יצירתי
מטלות : נוכחות + עבודה בקב'
מרצים
: מירב
גורן – סטודיו לחדשנות רב - תחומית .
מרצים אורחים: ד"ר דן כהן מרצה ואמן ג'אז , אופיר זאבי –
ארכיטקט ועוד...
הערות : המפגש יכלול סדנא+ הרצאה מלווה
בדוגמאות מתוך דרכי פעולה ותהליכי יצירה של אמנים " וגיבורי תרבות" . מהלך הסדנא יחשוף את המשתתפים למגוון מתודולוגיות עבודה של "מרחב פתוח" (עבודה בקבוצות
גדולות) באמצעותה נקדם את הציר היישומי.
תגובות
הוסף רשומת תגובה