דילוג לתוכן הראשי

קורס " יצירה בפעולה " למידה משמעותית בעידן חזותי


תשע"ד
אוקטובר 2013
    שם הקורס: "יצירה בפעולה" - למידה משמעותית  בעידן חזותי
     מירב גורן

רציונאל

"יצירה בפעולה "  הנה מתודולוגיה הבאה לעודד אנשי חינוך לפתח תהליך  למידה משמעותי  בסביבה לימודית רב מימדית, בגישות שונות לידע. התהליך מזמן חוויה לימודית תוך פיתוח חינוך ליצירתיות, בשילוב אמנויות ובמגוון מדיות .
תהליך הלמידה בקורס היינו  הבנייתי:  מפיתוח רעיון חדשני, לכדי יחידת לימוד. התהליך  יזמן עיסוק בסוגיות ויעדים מרכזיים שעמם יתמודד המורה  הלכה למעשה בשדה ההוראה.
התפיסה החינוכית העומדת בבסיס הרעיון רואה בדמות המורה כאדריכל, מעצב תוכנית לימודים מותאמת לצורכי הלומד, במציאות משתנה. תהליך ההוראה  נתפס כתהליך יצירתי .
התמורה  בתהליך עשויה לעורר הנעה למקצוע ההוראה, ולפתח מורה אוטונומי ויצירתי.
רציונל התהליך רואה בביה"ס כמאחז תרבות ומקור הנעה ללמידה ולמעורבות חברתית . הנחת היסוד  בבסיס  תפיסה זו , מניחה כי האמנות מחברת את הפרט לתוך עצמו ומשם קל להניעו ללמידה ונתינה חברתית .

מטרות
- להביא את הפרט לרמת מעורבות גבוהה יותר בתהליך לימודי \חברתי
- פיתוח רגישות כלפי הפרט בתהליכים קבוצתיים
- עידוד ופיתוח יוזמה חינוכית כנקודת מוצא לתהליך למידה פורה ומשמעותי 
- למידה מעשייה  באמצעות מחקר פעולה –Action Research
- זיהוי צורך אישי בקונטקסט קבוצתי להגברת המוטיבציה הלימודית והמעורבות החברתית
- חשיפה  והכרות עם מודלים פדגוגים בין תחומים ורב תחומים בשילוב אמנויות   
- רכישת  אסטרטגיות הוראה למידה, על בסיס עקרונות מתהליכי יצירה של אמנים  
  - עידוד תהליכי הוראה למידה בעלי מיומנויות מסדר גבוה כושר המצאה ,חשיבה 
       יצירתית, ביקורתית ורפלקטיבית

דרכי הוראה למידה
מתודולוגיה של מחקר  פעולה בשילוב עקרונות מתהליך יצירה של אמנים , דיאלוג  מתמיד בין  רקע תיאורטי והיישום  בשדה החינוכי בדרכים מגוונות: סדנאות, הרצאות, צא ולמד – מפגש עם אמן , "מרחב יצירה"  משותף בקבוצה, תמיכה ווירטואלית, דיון ודיאלוג קבוצתי.
מסגרת הלמידה  : 30 ש"ש . כל מפגש בין 3 שעות אקדמיות
 

מדדים  ודרכי הערכה:
תוצר מסכם - הגשת עבודה הכוללת:
א.      הצגת הרעיון לכדי תהליך חינוכי  שיכלול יחידת לימוד המורכבת מהקטגוריות הבאות: רציונאל , הצגת שאלת פורייה ללמידה  יסוד מארגן, גישה לידע : בין תחומי, רב תחומי (כולל פרוט תחומי הדעת ומורים שותפים) ,מטרות אופרטיביות, מושגים, מיומנויות, דרכי הוראה למידה, דרכי הערכה ופרוט יחידת הלימוד  לשלושה מערכי שיעור לפחות – 40%
ב.      בחינת  מקוריותו וחדשנותו של הרעיון  המוצג על כל רכיביו הפדגוגים:
ערעור  על הנחת יסוד רווחת, דרכי פעולה, סביבת  למידה, מתודת ההוראה, מיזוג  בין תיאוריות, גישות לידע – 15%
ג.       ביסוס תיאורטי של הרעיון – 15%
ד.      תזרים לוגי - איכות ותכנון תהליך ההוראה ע"פ הקריטריונים  שיוצגו בקורס- 5%
ה.      הצגת הרעיון במליאה – פרזנטציה  10%
ו.         סכום : ניהול כלל הידע המצטבר : מושגים  חדשים , עובדות, תהליכים , רקע תיאורטי, דרכי הוראה למידה הערכה, סוגיות, שאלות, תובנות ולמידות חדשות .15%

מועד הגשה :    
   

ביבליוגרפיה

1. אבירם, ר' (2004 ). בית-הספר העתידני: מסע מחקר לעתיד החינוך. תל-אביב: מסדה.
2.. א.דה-בונו (1993). למד את ילדך לחשוב. ירושלים: ברנקו וויס. ע"מ 187-261
3. גורדון, ד' (2003). מלכודת מחשבתית – בין מצויינות לשוויון. בתוך: משרד החינוך, הגף לניסויים ויזמות (עורכים), תפוז סגול, (26‑29), ירושלים: משרד החינוך. 
4. גורן,' (2008). עבודת גמר – פיתוח מודל של מחקר פעולה משלב יסודות מתהליך יצירה – אורנים.
5. הכהן ,ר' , זימרן, א' (1999): מחקר פעולה –מורים חוקרים את עבודתם. תל-אביב: מכון  מופ"ת.
6.ג, ווינשטיין, ג, שחף , מ,גורן : ד. חן ,א. ספורטה (עורכים ) 2010: מתודולוגיה ליישום חדשנות חינוכית : בתוך : בתי"ס ניסויים-  בית יוצר לחדשנות בחינוך-חלק ג' . אונ' ת"א
7. דלית לוי (עורכת): מחקר פעולה :הלכה למעשה –זיקות פילוסופיות בין מחקר פעולה לבין פרדיגמת המחקר האיכותני.  מופ"ת .  ע"מ 23-33 . ע"מ 83-105 . ע"מ  105 -118
8. ת, לוין (1998) : ביה"ס החדשני-ארגון והוראה . פרק 7 ע"מ 149-176 הוצ' אונ' ת"א
9. פסיג, ד' (2003 ). ללמד מוטת-זמן-עתיד בבית-הספר. בתוך: משרד החינוך, הגף לניסויים ויזמות (עורכים), תפוז כתום, מעמדו של בית הספר כמורה דרך בימינו?! (42‑51). ירושלים: משרד החינוך.
10. ס. גרוסמן, ב.רוג'רס, וב.מור (1995 ): חדשנות בפעולה, שחררו היצירתיות מכבליה,  הוצ' ברנקו וייס
13. צלרמאיר ,מ' ( 2001 ) : מחקר פעולה : היסטוריה , ביקורת מאפיינים בתוך :  עיונים במסורות וזרמים    במחקר האיכותני . בעריכת : צבר בן יהושע ,נ' . הוצ'  ע"מ 307-339

http://21stclass.cettalk.co-- 14.   מט"ח : יצירתיות וחדשנות מבית מדרשו של סר קן רובינסון (ב) – דרושה מהפכה בחינוך

 15.אזולאי , א' (1997) : ללמוד לראות  אומנות , עיונים בחינוך, כרך 2 ,מס' 2 .ע"מ 72-92
15. זילברשטיין , מ'  (1998) : הוראה רפלקטיבית-הבהרה קונספטואלית לתוכניות הכשרה  והשתלמות מורים  בתוך : רפלקציה  בהוראה : ציר מרכזי בהתפתחות המורה . בעריכת : זילברשטיין , מ' בן פרץ וש' זיו. הוצ' מופ"ת . ע"מ 15-24.
16. לב , י' (1996) : "התהליך היצרתי "בתוך: גלילאו המגזין הישראלי למדע ואקולוגיה. גליון 16. מאי \יוני.
17. סטור, א' (1983 ) : הדינמיקה של היצירה . הוצ' ספריית פועלים .
18. נוי , פ' (2005) : הפסיכואנליזה של האמנות והיצירתיות . פרק  26. בתוך: פסיכואנליזה  הלכה  למעשה.  עריכה : יוסי הטב .  הוצ' דיונון . ע"מ 427-439 .
19. קיני, ש' (2006 (: חשיבה אקולוגית - " גישה חדשה להכשרת מורים", בתוך : חשיבה אקולוגית- גישה חדשה לשינוי חינוכי. הוצ'  מופ"ת.
18. שוהם , ג' (1987) : בספרו יצירה והתגלות. הוצ'  משרד הבטחון  .
תומרקין , (1985) : 13 שיחות על אומנות המאה ה-20. הוצ' אונ' משודרת משרד הבטחון. ע"מ 9-67 .
19. ר. רענן שפריר(2010) איש לומד לעוף – על האפשרויות לחיים יצירתיים . הוצ' מטר
20. Davis ,B. & Sumara . (1997 ) : Cognition Complexity  and  Teacher Education .Harvard Educational Review , 67 (1) .105-125.   
21. Elliott , j. (1997 ) : School-based  curriculum development  and  action research in  U.K. pp. 17-30.




  

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פיתוח חשיבה יצירתית בתהליכי הוראה למידה

חינוך ליצירתיות ובאמצעותה -

"יצירה בפעולה" מתודה ליישום חינוך אישי, ויצירת קבוצות יצירתיות\ מירב גורן 25.8.2019

                למידה רב מימדית  בדרך של    "יצירה בפעולה" מתודה ליישום חינוך אישי ויצירת קבוצות יצירתיות מירב גורן  25.8.2019 העידן בו אנו חיים מאתגר אנשי חינוך לפתח לומד   בעל תודעה יזמית . זהו עידן שבו האדם חייב לקחת אחריות להיות בעל מוטיבציה פנימית, לומד רפלקטיבי המודע לייחודיותו וחוזקותיו. הנחת היסוד המרכזית בבסיס החינוך האישי מתבססת על העובדה שאם לא ניתן לאדם את התהליך האישי הוא לא יבוא. בחינוך אישי מתייחסים להכלה חברתית במונחים של שוויון הזדמנויות, צדק חברתי, צמצום פערים, הכלה רב-תרבותית ורגישות לבעלי צרכים מיוחדים.   מקורו של  החינוך האישי  הוא בחינוך ההומניסטי [1]  המתייחס אל העצמתו של הלומד בשלושה מישורים בו   זמנית:  מסוגלות אישית, הכלה חברתית  ותרבות איכותי. החינוך האישי מתייחס אל האדם כאל אדם אוטונומי, חופשי, כאישיות העומדת בפני עצמה אותנטית וייחודית. מטרתו המרכזית של החינוך האישי באה  לקדם כל  לומד ולחזק בקרבו את תחושת ...

תעודה אחרת , תהליכי שינוי והערכה חלופית

תדריך למנהל לפיתוח תעודה אחרת,     כמנוף להטמעת תהליכי שינוי ופיתוח ייחודיות בית ספרית                                           מירב גורן    פברואר 2018 הקדמה הנחת היסוד המרכזית בבסיס    תדריך זה , באה לטעון כי, הערכה מהווה כמנוף לשיפור תהליכי למידה ,  שינוי והשבחה.    הלומד הוא הבסיס לעשייה החינוכית ולא הציון שלו. נקודת המוצא לתכנון תעודה אחרת – אלטרנטיבית, היא שכל לומד הוא עולם ומלואו, ועלינו ללמוד להעריך את התפתחות עולמו בתהליך הלמידה. כיצד הוא מתקדם, מתפתח וממצא את הפוטנציאל הגלום בתוכו בקונטקסט לימודי וחברתי. תהליך פיתוח הייחודיות הבית ספרית מהווה הזדמנות לשינוי תפיסת הערכה ולשינוי תעודת ההערכה.    גיליון הערכה צריך לשקף את רוח הארגון ותפיסתו החינוכית, תוך התייחסות לערכים המוצגים בחזון הבית ספרי.  למשל : ...